9. april 2016

Hjælp

I Spørgsmål og svar finder du svar på de mest stillede spørgsmål til vores Kundeservice.

Spørgsmål og svar:

Fakturaer med “manglende” bilag.

Enkelte modtagere kan ikke se bilaget på fremsendte fakturaer.

Fejlen skyldes at modtager systemet kun benytter OIO-UBL-formatet, uden funktionen med linkning af PDF-filer.
NemHandel oplyser at der ikke er tale om fejl på disse fakturaer, men at modtagers system ikke understøtter det korrekte format.
I enkelte tilfælde har kunden ikke installeret et program der kan vise disse disse bilag.

Hvis de er opsat i Nemhandel til OIO-UBL format, modtager de deres bilag som en PDF-fil.
Hvis de er opsat til OIO-XML format modtager de deres bilag som TIFF-fil.

NemHandel sender den korrekte fil og bilag til modtageren. Hvis modtageren ikke kan modtage korrekte NemHandel fakturaer, skal der henvises til at modtageren får opdateret sit system.

Har du problemer med at enkelte modtagere ikke kan modtage dine bilag, kan du kontakte vores kundeservice på kundeservice@fakturadanmark.dk og vi kan hjælpe dig med at spore leveringen.

BEMÆRK: Faktura Danmark IVS er kun ansvarlig for leveringen til NemHandel, ikke for den videre levering fra NemHandel til modtageren.

 

Hvad skal jeg bruge statusrapporterne til?

Det er vigtigt at du tjekker dine statusrapporter, da dette er den eneste mulighed du har for at se om alle dine fakturaer er behandlet og tage aktion hvis der mangler noget.

 

Mangler du betaling fra din fakturamodtager?

Det er vigtigt at bemærke, at Faktura Danmark ikke formidler betalingen, derfor skal du selv kontakte din fakturamodtager og rykke for betalingen.

Det anbefales at tjekke om du har modtaget en statusrapport (e-mail) fra Faktura Danmark på aktuelle faktura.

 

Hvis modtageren ikke har aktuelle faktura i deres system, trods den er leveret.

I enkelte tilfælde sker det at EAN-modtagerens indbakke team, sender fakturaen til en forkert afdeling internt og at fakturaen derfor bliver afvist.

I sådanne tilfælde er der intet andet at gøre end at forsøge gensendelse af fakturaen til modtageren. Dette gøres via lavpris@fakturadanmark.dk eller standard@fakturadanmark.dk.

 

Kan en faktura indsendelse annulleres?

Ja det kan den godt, men da vi ikke operaer med Outlook kan meddelelsen ikke “tilbage kaldes”, du skal i stedet for sende en mail til kundeservice@fakturadanmark.dk indenfor 24 timer.

 

Kan der sendes fakturaer til og fra udlandet?

Ja vi kan sende både fra og til disse lande:
Danmark
Finland
Tyskland
Grønland
Irland
Holland
Norge
Sverige
Storbritannien

 

Sådan kører vores rykker procedure.

 

5 dage efter forfald – Første betalingspåmindelse sendes.
15 dage efter forfald – Anden betalingspåmindelse sendes på email og på brev. Kontoen sættes i kredit stop og evt. indsendte fakturaer sætte på hold indtil betalingen er modtaget.
25 dage efter forfald – Inkassovarsel på email og på brev.
35 dage efter forfald – Sagen overdrages til Inkasso bureauet, der pålægges gebyr på 100 kr og yderligere gebyre pålægges af inkassobureau.

Da vi ikke opkræver for et abonnement eller klippekort, er det os der lægger ud i nemhandel for behandling af jeres fakturaer, derfor er det vigtigt for os at betalingen bliver overholdt.

 

Er der forskel på et EAN nummer og et GLN nummer?

EAN står for European Article Numbering, og kendes nok primært fra stregkoderne, som ses i supermarkedet.
Stregkoden her er en identifikation for den givne vare. Ligeledes findes der en serie indenfor EAN, som bruges til at identificere elektroniske postkasser.
Dette kaldes også for GLN-numre, Men GLN står for Global Location Number og det er faktisk oftest dette, der henvises til når man snakker om EAN-fakturaer.

Et EAN-nummer er 13 cifre og starter for modtagere i Danmark typisk med 5790 for private, eller 5798 for offentlige institioner.

 

Kan jeg få penge retur, hvis behandlingstiden ikke blev overholdt?

Behandlingstiden er kun vejledende og er ikke en garanti.
Derfor kan du ikke få penge tilbage, hvis behandlingstiden i enkelte tilfælde skulle blive forsinket.
Men vi når største delen af vores fakturaer inden for den vejledende behandlingstid.

 

Hvad gør jeg hvis min faktura indeholder mere en 50 varerlinjer?

Vi kan desværre ikke håndtere at udspecificere fakturaer med over 50 varerlinjer, du kan derfor vælge enten at opdele fakturaen og sende flere, eller du kan samle nogle af posteringerne.
Du kan også vælge at lave en specifikation med alle varerlinjerne og så kun have en opgørelse af totalbeløbet med på OIO-UBL fakturaen.

Vi kan også behandle den for dig som lavpris service, med en opgørelse af totalbeløbet

Alle fakturaer bliver sendt med en vedhæftet kopi af fakturaen som bilag i PDF-format

 

Opsigelse?

Da vi ingen binding har i form at et abonnement eller et klippekort, er der heller ingen opsigelses periode.

Det betyder at du simpelthen bare lader være med at indsende dine fakturaer.

Da vi går meget højt op i at yde en god service, går vi løbende vores kunder igennem. Hvis vi ser at du i en periode ikke har indsendt nogle ordre, kan du forvente at modtage en mail med om der er noget du er utilfreds over eller ked af

Er der noget du ikke finder svar på, er du velkommen til at kontakte os på kundeservice@fakturadanmark.dk