3. august 2016

Hvad er Læs-Ind Service ?

Læs-Ind Service også kaldet OIO-UBL fakturering.

Løsningen “Læs-Ind Service” startede med en statsbetalt ordning for virksomheder, der ikke vil/har investereret i en integreret løsning, mellem deres økonomi system og det offentlige system “VANS-netværket” også kaldet NemHandel.

Pr. 01 Jul. 2009 bortfaldt statens Læs-Ind tilskud og virksomhederne skulle herefter selv betale, for at sende digitale fakturaer til det offentlige.

Fakta fra Erhvervs og Selskabsstyrelsen

Hvis din virksomhed leverer til det offentlige, og I ikke kan eller ikke ønsker at sende regninger i elektronisk format, kan I benytte Læs Ind-service. Det vil sige, at I sender en regning til myndigheden via et såkaldt Læs Ind-bureau.

Et Læs Ind-bureau er en privat virksomhed, som scanner regningen inkl. bilag og omdanner regningen til OIO-UBL-standard.

Herefter sender Læs Ind-bureauet den elektroniske regning videre til den rette myndighed.

 

Særlige krav til fakturaen

Det er vigtigt, at jeres regning indeholder bestemte oplysninger. Dels for at den bliver omdannet korrekt, dels for at sikre, at den bliver sendt til den rigtige offentlige myndighed – jeres kunde.

Regningen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Den offentlige myndigheds EAN-lokationsnummer.
  • Et ordre- eller rekvisitionsnummer.
  • En person- eller anden reference.

De nævnte oplysninger skal stå på den offentlige myndigheds ordre til jeres virksomhed. Mangler de, bør I kontakte kunden, før I sender regningen til et Læs Ind-bureau.

Fakturaen skal naturligvis også opfylde de almindelige krav til en faktura i medfør af momsloven.