Q & A

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål til vores Kundeservice.

Advarsel fra Faktura Danmark ang. spam/phishing mails

 Vi er blevet opmærksomme på, at IT kriminelle har sendt spam/phishing fra mail adresser som udgiver sig for at være fra Faktura Danmark. Vi har kontaktet vores hostmaster og disse e-mails er ikke sendt via deres servere, endvidere er der ikke tiltvunget sig adgang til vores IT systemer mv. Vi beder dig derfor slette evt. spam mails permanent også uden at åbne indholdet. (Slet dem også fra papirkurven).

Vi sender aldrig excelfiler, med mindre dette er aftalt med kunden.

Vores officelle mail adresser er:

kundeservice@fakturadanmark.dk

bogholderiet@fakturadanmark.dk

marsha@fakturadanmark.dk (CEO)

saldi_759@ssl5.saldi.dk (regnskabsystem, sender pdf filer)

Er en PDF faktura det man kalder en elektronisk faktura?

Nej, det er det ikke. En elektronisk faktura er en faktura, der bliver sendt eller modtaget i et standardiseret elektronisk format. Elektroniske fakturaer sendes og modtages via et EAN-nummer, GLN-nummer, P-nummer eller CVR-nummer.

Enkelte modtagere kan ikke se bilaget på fremsendte fakturaer?

Fejlen skyldes at modtager systemet kun benytter OIO-UBL-formatet, uden funktionen med linkning af PDF-filer.
NemHandel oplyser at der ikke er tale om fejl på disse fakturaer, men at modtagers system ikke understøtter det korrekte format.


I enkelte tilfælde har kunden ikke installeret et program der kan vise disse disse bilag.

Hvis de er opsat i Nemhandel til OIO-UBL format, modtager de deres bilag som en PDF-fil.
Hvis kunden kun kan modtage deres bilag som i OIO-XML format / TIFF-fil, skal vi gøres opmærksomme på dette, da bilaget skal uploades specielt.

NemHandel sender den korrekte fil og bilag til modtageren. Hvis modtageren ikke kan modtage korrekte NemHandel fakturaer, skal der henvises til at modtageren får opdateret sit system.

Har du problemer med at enkelte modtagere ikke kan modtage dine bilag, kan du kontakte vores kundeservice på kundeservice@fakturadanmark.dk og vi kan hjælpe dig med at spore leveringen.

BEMÆRK: Faktura Danmark ApS er kun ansvarlig for leveringen til NemHandel, ikke for den videre levering fra NemHandel til modtageren.

Hvad skal jeg bruge statusrapporterne til?

Det er vigtigt at du tjekker dine statusrapporter, da dette er den eneste mulighed du har for at se om alle dine fakturaer er behandlet og tage aktion hvis der mangler noget.

Mangler du betaling fra din fakturamodtager?

Det er vigtigt at bemærke, at Faktura Danmark ikke formidler betalingen, derfor skal du selv kontakte din fakturamodtager og rykke for betalingen.

Det anbefales at tjekke om du har modtaget en statusrapport (e-mail) fra Faktura Danmark på aktuelle faktura.

Hvis modtageren ikke har aktuelle faktura i deres system, trods den er leveret.

I enkelte tilfælde sker det at EAN-modtagerens indbakke team, sender fakturaen til en forkert afdeling internt og at fakturaen derfor bliver afvist.

I sådanne tilfælde er der intet andet at gøre end at forsøge gensendelse af fakturaen til modtageren. Dette gøres via lavpris@fakturadanmark.dk eller standard@fakturadanmark.dk.

Kan en faktura indsendelse annulleres?

Ja, det kan den godt, men da vi ikke anvender Outlook kan meddelelsen ikke “tilbage kaldes”, du skal i stedet for sende en mail til kundeservice@fakturadanmark.dk indenfor 24 timer.

Sådan kører vores rykker procedure.

5 dage efter forfald – Første betalingspåmindelse sendes.
15 dage efter forfald – Anden betalingspåmindelse sendes på email. Der pålægges gebyr på 100 kr. Kontoen sættes i kredit stop og evt. indsendte fakturaer sætte på hold indtil betalingen er modtaget.

Da vi ikke opkræver for et abonnement eller klippekort, er det os der lægger ud i nemhandel for behandling af jeres fakturaer, derfor er det vigtigt for os at betalingen bliver overholdt.

Kan jeg få penge retur, hvis behandlingstiden ikke blev overholdt?

Behandlingstiden er kun vejledende og ikke en garanti.
Derfor kan du ikke få penge tilbage, hvis behandlingstiden i enkelte tilfælde skulle blive forsinket.
Men vi når største delen af vores fakturaer inden for den vejledende behandlings tid.

Hvad gør jeg hvis min faktura indeholder mere en 50 varer linjer?

Vi kan desværre ikke håndtere at udspecificere fakturaer med over 50 varer linjer, du kan derfor vælge enten at opdele fakturaen og sende flere, eller du kan samle nogle af posteringerne.
Du kan også vælge at lave en specifikation med alle varer linjerne og så kun have en opgørelse af totalbeløbet med på OIO-UBL fakturaen.

Vi kan også behandle den for dig som lavpris service, med en opgørelse af totalbeløbet

Alle fakturaer bliver sendt med en vedhæftet kopi af fakturaen som bilag i PDF-format

Opsigelse?

Da vi ingen binding har i form at et abonnement eller et klippekort, er der heller ingen opsigelses periode.

Det betyder at du simpelthen bare lader være med at indsende dine fakturaer.

Se betingelser her.

Er der noget du ikke finder svar på, er du velkommen til at kontakte os på kundeservice@fakturadanmark.dk